Deze apotheek met hoge koopkracht bevindt zich tussen twee assen met veel doorgaand verkeer en had meer dan 20 productassortimenten die allemaal gepresenteerd moesten worden.

Deze renovatie had een dubbel doel: de klassieke zones (cosmetica, baby, natuur, thuisverzorging enzovoort) organiseren, inclusief een zone voor nutritherapie met een privéruimte voor raadgeving, en een grote presentatieruimte bedenken voor OTC-producten achter de balies.

Ons belangrijkste aandachtspunt bij dit project: de presentatieruimte voor de verschillende assortimenten zo groot mogelijk maken en de klantentrajecten strategisch verdelen over alle zones.

image_slider

  • 6
  • 5
  • 4
  • 3
  • 2

Beperkingen... en oplossingen

We moesten rekening houden met heel wat beperkingen, zoals de vele zuilen die zich in de apotheek bevinden. Er moest ook een robot voor geautomatiseerde aflevering, een automatische lader, een verdeler en maar liefst zes toonbanken geplaatst worden.

Een ander belangrijk element: de apotheek heeft twee ingangen, wat het parcours van de klant beperkt, afhankelijk van de gekozen ingang.

7

Een geleid traject....

Omdat we ons terdege bewust zijn van de tastbare commerciële impact van een goed doordacht klantentraject, hebben we voorgesteld om het traject volledig te wijzigen. We laten de bezoekers een lang traject volgen, dat door verschillende warme zones gaat, zodat de getoonde producten gezien worden.

In plaats van de 6 toonbanken te verdelen over de twee ingangen, hebben wij gekozen voor een ingang (de hoofdingang, die gemakkelijk bereikbaar is vanaf de parkeerplaats) en hebben we de 6 toonbanken bij elkaar geplaatst. Zo is er een grotere ruimte voor OTC-producten achteraan. Deze keuze is gebaseerd op onze visie om zoveel mogelijk warme zones te voorzien en zo de waarde van het gemiddelde winkelmandje te vergroten.

Een onderdompeling in een natuurlijk universum

Wat het uitzicht betreft, hebben onze architecten zich voor hun ontwerp geïnspireerd op de wereld van de cosmetica.

13

Ze hebben een warm en hedendaags universum bedacht waarvan de zachte kleuren doen denken aan elementen uit de natuur en verzorgings- en schoonheidsproducten.

Het resultaat?

Een ergonomische ruimte waar de klant zich welkom voelt, zin heeft om rond te wandelen en het mooi gepresenteerde aanbod te ontdekken.

Hoewel dit project unaniem goedgekeurd werd door onze teams, heeft de klant uiteindelijk voor een andere partner gekozen die de dubbele ingang behouden heeft. Wij hadden niet voor deze optie gekozen op basis van onze filosofie om de apotheek zo in te richten dat ze zo rendabel mogelijk is.